Keresés

Teltházas nyitónap és környezettudatosság a fesztiválon - holnap startol a Sziget

Offmedia- 2019.08.06. 19:27
Szerdán este Ed Sheeran belecsap a húrokba, de hogy ez valódi élmény legyen, érdemes már kora délután megérkezni a Szigetre. Ha lehet, semmi esetre sem autóval!

Az idei Sziget legnagyobb sztárjának koncertjére már elfogytak a jegyek, így jó eséllyel egy fantasztikus koncertre számíthatunk, ahol többtízezer ember énekli együtt az "angyali hangú" énekessel a legnagyobb slágereit a Galway Girl-től a Shape of You-ig és azon túl is. 

A szervezők ugyanakkor arra kérik a látogatókat, hogy ahhoz, hogy ez az élmény mindenki számára 100%-os legyen, időben induljanak el a fesztiválra, mert mind a közlekedés, mind a bejutás tovább tarthat a szokásosnál. Mivel a Szigeten az ún. check-in rendszer működik fontos, hogy személyi igazolványt mindenki hozzon magával! Aki már a korábbi napokon "becsekkolt", tehát megkapta a karszalagot, az is jöjjön hamarabb, mert mindenki biztonsági átvizsgáláson is átesik (a sziget weboldalán olvashatóak a fesztivál területén nem megengedett tárgyak). 

Legalább ilyen fontos: autóval ne induljon el senki! Számos egyéb közlekedési mód van, ami igénybe vehető: sűrített járatokkal közlekedik a HÉV, a busz, a hajó (a BKK és a MAHART is működtet járatokat), a City Taxi és a Főtaxi is a helyszínig hozza az utasokat, továbbá a kerékpárokat is megőrzik a szervezők. 

Fenntartható fesztiválozás 

Az idei Sziget fesztivál továbbra is különös figyelmet fordít a környezetvédelemre, illetve a Green Sziget Center program helyszínén a klíma start-upok világába nyerhetnek betekintést a látogatók. 
A fesztivál környezetvédelmi intézkedéseinek központjában a műanyag hulladék csökkentése, a víztakarékosság, valamint a Duna megóvása áll. A tavalyról már ismert re-pohár rendszer idén is folytatódik, ami azt eredményezi, hogy mintegy 1,5 millió egyszer használatos műanyag poharat fognak kiváltani a "többutas" poharak. Tavaly a "Don't Suck - Ne szívd meg" szívószál-mentes kampány 600 000 darabbal, a felére csökkentette a szívószál használatot. A nagy sikernek köszönhetően idén egy továbbfejlesztett változattal igyekeznek még jobban csökkenteni ezt az arányt: már a szívószálak önkiszolgáló pultra helyezését sem támogatja a Sziget, illetve, a központi ártáblákra is felkerül a szívószál-mentes üzenet. Azok a látogatók, akik mégis ragaszkodnak a szívószálhoz, papírból készült, 100%-ban újrahasznosítható alternatívával szürcsölhetik az italokat. A szívószálak mellett a vendéglátó helyek nem újrahasznosítható hulladékainak csökkentésére is különös hangsúlyt fektet a fesztivál. Az eddig bevezetett értékesítési szabályokon túl nejlonzacskót egyáltalán nem lehet forgalmazni, és az ételek kiadásakor lebomló tányérokat és evőeszközöket is használnak majd. A 2018-as szelektív gyűjtési program eredményességét a kézi takarítás fejlesztésével tervezik növelni, ennek érdekében 50 fő hulladékgyűjtő önkéntessel nő a humánerő kapacitás. A cél az 50%-os újrahasznosítási arány fenntartása és növelése. A fesztiválozók idén is ajándékokért cserébe válthatják be a szelektíven válogatott hulladékot a Green Sziget Centerben. Nem csak a felelős hulladékgazdálkodásra, de az eldobott csikkekre is ügyel a Sziget. Idén 50 000 darab mobil hamutartó kiosztását tervezik a fesztivál bejáratánál. 

A fentiek mellett olyan külön PET gyűjtő aktivitások is megvalósulnak, amiket a Sziget a szponzoraival karöltve végez majd el, ahol a visszagyűjtött PET-ek újrahasznosítását is vállalta az adott partner. 

A víztakarékosság idén is nagy figyelmet kap. A fesztivál egy speciális zuhanyzási idő csökkentési kampánnyal készül, amit 2018-ban kísérleteztek ki a fesztiválon. Minden zuhanyfülkét takarékos zuhanyzásra felhívó matricákkal látnak el. Ez akár már 20%-os vízmegtakarítást is eredményezhet. A fesztivál kreatív módon fogja felhívni a figyelmet a fesztivál területén elérhető vízvételi lehetőségekre is. A vízcsapok a szolgáltatási térképen is fel lesznek tüntetve és a vízlelőhelyeket embernagyságú vízcseppek jelölik. Az Eco Camping területén vákuum öblítéses ECO wc-ket telepítenek, melyekkel 85%-os vízmegtakarítás érhető el. 

A Duna tisztán tartására is fontos szempont. A Sziget önkéntesei naponta tartanak majd közös szemétszedést, hogy a Sziget dunai partszakaszán ne juthasson hulladék a vízbe. 
Feláll egy ún. Coca Cola Recycling Team is, egy 50 fős csapat, akik a pet és alu hulladékot gyűjtik és az ALDI áruházban pedig komposztálható zacskóban adják a termékeket, amiket leadva a komposztálóba kerülnek. 

Mindezek mellett a Fesztivál idén bevezet egy új étkező blokkot, ahol a fenntartható táplálkozás kerül a középpontba. Ebben a blokkban alacsony CO2 kibocsátású ételeket - nem csak a vegán és vegetáriánus, hanem halat és csirkét - forgalmazó helyeket találhatnak a fesztiválozók. Az itt képződött konyhai hulladék a Szigetre kitelepült mobil komposztáló berendezésben kerül majd feldolgozásra, ahol a tervek szerint 100 m3-nyi ételmaradékot, lebomló csomagolást dolgoznak majd fel. Az itt készült humusz anyag az Óbudai Sziget rekultivációja során kerül felhasználásra a Főkert által. A mobil komposztáló mellett egy „látványlabor" is helyet kap, ahol a komposztálás folyamatát tudományos igényességgel mutatják be a látogatóknak. 

Az energiahatékonyság érdekében a fesztivál önálló mérőórával szereli fel a kereskedelmi egységeket, és energiahatékonysági tanácsokkal látják el az üzemeltetőket. Az önkéntesek segítségével azt is figyelni fogják, hogy a javasolt intézkedésekből melyeket vezetik be. 

Az ECO CAMPING POWERED BY E.ON a fesztivál tudatos kemping zónája, ahol a korábban már említett vákuumos WC-k mellett upcycling bútorokkal, közösségi reggelikkel, környezetbarát tisztítószerekkel teremtenek zöld kempinget a fesztiválozók számára. Tisztított ivóvízzel, újrahasznosított bútorokkal, az E.ON által biztosított napelemes áramtermeléssel és telefontöltőkkel, folyamatos szelektív hulladékgyűjtéssel és természetben lebomló takarítószerekkel készül a sátrazók fogadására idén is az EcoKemping az E.ON támogatásával. Az itt lakók megtapasztalhatják, hogy megújuló energiával és a környezetet nem terhelő alternatív megoldások használatával ugyanolyan kényelmes és teljes lehet az élet. Az E.ON Oázisban pedig zöld környezetben, igazi feltöltődést kínálva, napenergiával üzemeltetett telefontöltőkkel és wifivel várják a fesztiválozókat. 

Több éves együttműködését folytatja a Sziget Fesztivál és a Dreher, az esemény hivatalos söreinek szállítása mellett több különböző helyszínen is találkozhatnak a márkával a látogatók. A bulizást idén is hivatalos sörként támogatja, a pihenést pedig a Dreher Chill Zónával segíti majd a gyártó. A nagyszínpad mellett a cseh sörök standján az idén már nem csak a PilsnerUrquell-t, hanem a megújult, prémium Kozelt is megkóstolhatják a fesztiválozók. A VIP részben kialakított Japán sarokban izgalmas Japán falatkákkal kedveskedik a vendégeknek az Asahi SuperDry, az alkoholmentes Dreher 24 pedig várja az aktív felfrissülésre vágyókat. A szervezők és a Dreher idén is közös fenntarthatósági programot hirdetnek: kizárólag repoharakba csapolják majd a sört, a visszajuttatott üres dobozokért pedig ajándékot adnak a látogatóknak. 

Karszalagos fizetés 

Idén szintén a belépésre jogosító karszalaggal is lehet fizetni a Szigeten. A rendszer lényege, hogy a karszalagok RFID chippel lesznek felszerelve, így amellett, hogy minden belépési jogosultságot tartalmaznak (napok, kempingek, stb.) a fizetési funkciót is magukban foglalják. Ez a rendszer a heti és napijegyeseknél is egyaránt működik, és gyakorlatilag a Festipay fizetőkártyát váltja ki, ami ezáltal tulajdonképpen beépül a karszalagba. Így megszűnik a korábban a kártyáért fizetendő 500 forintos letét is, illetve a karszalag további előnye, hogy sorbanállás nélkül, a Sziget mobil-applikációján keresztül is fel lehet tölteni. Ez esetben a 300 forint feletti bennmaradó összeget automatikusan visszautalják a látogatóknak. Emellett természetesen egyérintéses (contactless) bankkártyákkal is lehet majd ugyanúgy fizetni, mint eddig és a bankkártyás és karszalagos fizetés mellett az erre alkalmas mobiltelefonokkal is kiegyenlíthetjük a számlánkat. 

Sztárok kérték – mi teljesítjük 

Az idei sztárfelhozatal kívánságlistáján különösképp izgalmas kérések nincsenek, de hosszas keresgélés után akadhatunk izgalmas dolgokra. A legtöbb zenekar évtizedekkel korábbi kommunikációs eszközöket használna: szinte mindegyik csapat kért budapesti képeslapot, felbélyegezve, amit a szállodából küldenek haza családnak, barátoknak. Az egyik banda pedig hozta a saját nyomtatóját, de olyan ódivatút, hogy a szervezők alig találtak festékpatront hozzá. Nagy sláger továbbá az illatgyertya, a levegőpárásító és a ruhagőzölő is. Környezettudatosság szintén alaptéma a zenekarok között: a kívánságok között van pl. 100%-ban lebomló wc papír vagy olyan kozmetikum, amit állatokon nem teszteltek. Az ételek közt sok a vegán- és vega étrend alapján leadott rendelés, a "furcsaságok" között pedig a lego minifigura, a szivárványszínű rózsa és a zenekar fényképével készült műpénz is megtalálható.

Hozzászólások