Hiphop
The Commission: Biggie szupergroupja, ami sosem született meg
Biggie, Jay-Z és Diddy egy bandában? Ez volt a terv, de közbeszólt az élet.
Biggie második és egyben utolsó 100%-ig neki tulajdonítható albumán, a Life After Deathen hallható a What’s Beef című track, amiben egyértelműsíti a beef fogalmát: a beef akkor van, ha két pisztollyal kell aludnod, ha a muterod nincs biztonságban az utcán, ha az ellenségeiddel indíttatod el a verdádat, így kijátszva egy autóbombát. A szám epikussága vitathatatlan, Meek Mill újragondolta a visszatérő albumán (az ő változata a What’s Free lett, a számban közreműködik még Jay-Z és Rick Ross is), de 50 Cent (Outta Control), Pusha T (Exodus 23:1) és ASAP Rocky (What’s Beef?) is felhasználta már a trekk elemeit. Big játékos flowja és patent összhangja az álomszerű, maffiás romantikával behálózott alappal már önmagában klasszikust jelent, de a rapper intrója is külön életre kelt az évek alatt.
Ebben egy The Commision, azaz Az Bizottság néven életre hív egy új supergroupot, aminek a tagjai Uncle Paulie, P. Diddy, Cease-A-Leo DeGenero, Charli Baltimore, Iceberg Slim és Frank White. Nézzük, hogy kiket rejtenek a nevek. Akiket ebből első hallásra meg tudunk nevezni az a rapmogul, P. Diddy, illetve a szemfülesebbek a Frank White név hallattán nem feltétlenül arra a Christopher Walken által megtestesített drogbáróra gondolnak, akit a King of New Yorkban láthattunk, hanem The Notorious B.I.G-re – ez volt Biggie alteregója, amin keresztül a második albumán hitelesebben tudta szövegbe szedni a maffiózó utalásait, illetve magára húzni a New York királya titulust. Akik még ennél is nagyobb Biggie fanok, azoknak feltűnhet a Cease-A-Leo DeGenero névből a Cease név, amely nem másra utal, mint az elhunyt brooklyni fenomén unokaöccsére és gyakori közreműködőjére, Lil’ Cease-re. A rapper leginkább a Junior M.A.F.I.A. – szintén Biggie projektje – keretei között mutatta meg, hogy mire képes a mikrofon mögött, bár egyetlen stúdióalbumával, a The Wonderful World of Cease A Leo-val egészen szép eladásokat produkált – harmadik helyen debütált a Top R&B/Hip-Hop albumok listáján. Az albumán tiszteletét teszik a Diddy féle Bad Boy kiadóhoz közel állók: G. Dep, Busta Rhymes, Redman, Lil’ Kim, 112, Total, de még Jay-Z is. Az albumán, vendégversszakain, néhány interjún és emlékezetes Biggie sztorin kívül (ő vezette például azt az autót, amivel balesetet szenvedtek és emiatt Christophernek bottal kellett járnia) túl sokra nem vitte a hip-hop berkein belül.
Charli Baltimore egy philadelphiai lány volt, akit romantikus szálak kötöttek Biggie-hez és valószínűleg a legkevésbé ismertebb arc az egész brigádból. Egyetlen albumot adott ki a Cold as Ice-t, amin olyan kortárs rapperek vannak jelen, mint Ghostface Killah, a Mobb Deep, Cam’ron, Noreaga – annak ellenére, hogy több évet eltöltött az Irv Gotti féle Murder Inc Recordsnál. A csapatban betöltött szerepe a következő bekezdésben lesz fontos.
Uncle Paulie és Iceberg Slim esete érdekes: míg előbbi az a Lance „Un” Rivera, akivel Biggie először belekóstolt a hip-hop szakmába, addig az utóbbi nem más, mint Jay-Z. Kettejük sorsa egy 1999-es, több évvel Wallace halála utáni, november végi éjszakán forrt össze, amikor Jay-Z többször megszúrta Rivera-t Q-Tip album release buliján. Un alapította meg az Untertainment és Undeas labeleket, amiken keresztül Biggie (akivel még az utcáról ismerték egymást) először platformot kapott, hogy megmutassa a kerületén kívüli világnak a tehetségét, Un szerződtette először Cam’ront (miután Biggie többször jelezte a srác különlegességét), a fentebb említett Charli Baltimore-nak is esélyt adott, de közeli személyként kezelte az egész Junior M.A.F.I.A. család, filmeket rendezett és forgatókönyveket is írt. Tudván, hogy Jay-Z a mentorának és a világ legjobbjának tartotta a brooklyni rappert, túlontúl furcsa, hogy ennyire elharapódzottak a dolgok Un és Jay között. Az egész akkor kezdődött, amikor 1999. november végén Jay a Vol. 3… Life and Times of S. Carter lemeze idő előtt napvilágot látott és kiszivárgott a szűk hallgatóság köréből, mielőtt hivatalosan megjelent volna. Jay-Z ezt a jelenséget ahhoz hasonlította, mint amikor valakinek kirámolják a házát, így érthető, hogy nem volt boldog, a legtöbb kismadár pedig Rivera-t nevezte meg fő bűnbaknak. Q-Tip első szólólemezének kiadási buliján tetőzött az indulat, amikor Jay-Z és a mogul durván összeszólalkoztak, majd miután Jay látszólag elengedte a dolgot, inkább visszafordult és többször megszúrta Un-t. Utóbbi túlélte, állítólag a rendőrségnek beazonosította Cartert, aki elég olcsón megúszta és mindössze 3 év felfüggesztett lett az ítélete. A két egykori társ és közeli ismerős kapcsolata csúnyán bebukott, Cam’ron állítása szerint pedig nem is feltétlenül az album kiszivárgása volt a fő ok, hanem egy nő, akit mindketten akartak: Charli Baltimore.
Azt hiszem a The Commission története így körbe is ért, mindenkinek volt valami sztorija a másikról, kellemes és kellemetlen egyaránt. A bizottság elsősorban Biggie korai elhalálozása miatt nem jött létre, de látván, hogy alapból Charli jelenléte milyen indulatok szított, továbbá, hogy Jay-Z és Rivera közel sem bírták volna elviselni egymást hosszú távon, egyedül az elhunyt brooklyni rapper személyisége, karizmája és összetartó ereje lehetett volna a ragasztó, ami összefogja a rajtnál széthulló félben lévő csapatot. Ugyanakkor nem vétek eljátszani a gondolattal, hogy milyen magaslatokat hódíthatott volna meg egy olyan rapcsapat, amelyben nemcsak Notorious és társa, Diddy van benne, hanem a mostanra külön zenei fogalomként, üzletemberként és mogulként kezelendő Jay-Z is.