Kövess minket

Hiphop

Long Live AKC – dalról dalra szedte szét nekünk AKC Misi az új albumát

Megosztva

AKC Misi jól van. Legalábbis ez sugárzik kifelé legújabb, sorban ötödik, Long Live AKC címet viselő lemezéből, ami május 19-én jelent meg.

„Ép test, ép lélek” – rappeli a Jobb napokon, a már-már közhelyes, mégis működő római mondás pedig szépen összefoglalja, mi köré koncetrálódik a 15 dalt számláló, majd egy órás projekt. Az On The Low rapper-producere sokat gyógyult és figyelt befelé az elmúlt időben, ennek amolyan naplószerű összefoglalója az LLA, ami bár a szokásos Misi melódiákkal és flow-fordulatokkal mondhatni biztosra megy és nem feszeget túl sok határt (igaz, biztosan az előadó legérettebb korongja), producerileg talán a legszerteágazóbb lemezéről beszélhetünk, amin érződik a kuráció és a saját projekt precíz kidolgozásának fontossága – a vezérelv, a zsinórmérték, ami már a NEON óta fontos a DIY alkotást preferáló self made előadónál.

Misi, akivel 2020-ban, a pandémia kellős közepén, egy tűzforró napon beszélgettünk hosszút a Balatonon, elegáns flexeket is megenged magának: a zenéből befolyó stabil jövedelmét beforgatja, így 2 év és megnyit az étterme, jókat eszik, jókat iszik, pihen, és bár oka volna (és az őt körülvevő közeg is pusztítja magát), nem szív bele hóba, hisz „egyszerűen sosem vonzották az ilyen dolgok.”

Albuma megjelenése után nem sokkal arra kértük Misit, hogy az LLA naplószerű hangulatából kiindulva naplóbejegyzés-szerűen mesélje el egy-egy dal történetét a saját szavaival. Kubrick inspo, két cigi alatti verzék, sesh sesh után, Salma Hayek és jin-jang flessek: Long Live AKC – dalról dalra.

Long Live AKC

Nagyon sokat szoktam gondolkozni általában minden lemezemnél, hogy mi legyen az intró, ennél a tracknél arra gondoltam, hogy valahogy bele akarom vonni a hallgatóimat és a rajongóimat a dalnak a készítésébe. Kiraktam Instagramra egy posztot, hogy küldjön mindenki egy hangüzenetet, amiben felmondják, hogy AKC, végül hála Istennek össze is jött.  A dalnak a többi része az simán az alaphangulat lefektetése, felvezetem, hogy mi az albumnak az alaptémája, miről fog szólni. Célom volt, hogy az első dal komoly hangvételű legyen.

Teszt (feat. gyuris)

Évek óta először írtam be BeatStars-ra, hogy „Travis Scott type beat” és úgy kerestem beateket. Itt volt egy kis kreatív válságom, nem tudtam, hogy milyen zenét akarok csinálni, és kábé ez volt a második alap, amit feldobott az oldal. Egyből megvett, kábé freestyle az egész szöveg, a refrén biztosan.

Erre mindenképpen akartam egy featet; egy dolog biztos volt: olyan közreműködő kell, aki ott volt már az elején ennek az egésznek a kezdetén. Valternek küldtem először a dalt, ő adta, csak annyira nem érezte be. A második választásom mindenképpen Gyuris volt. Főleg, hogy Gyurissal már 2016 óta beszéljük, hogy szeretnénk egy közös dalt. Szóval nagyon örülök, hogy ez végül megvalósult. 

Én meg ők 

Ez volt az a dal, ami leghamarabb jött ki a lemezről. Egy olyan track, amiben arról beszélek hogy mi lakozik bennem, mit érzek sok témával kapcsolatban. Az én meg ők cím azt akarja jelenteni, hogy vagyok én, meg vannak ők: az emberek, akik körülvesznek engem, ez kicsit ilyen jin-jang témában fogalmazódott meg a fejemben, és ez lett a végeredménye.

Mielőtt elmennék (feat. AKC Kretta, AKC Damigo, ESSEMM)

Krettával cigiztünk a teraszomon. Régi Essemm számokat hallgattunk, és arról beszélgettünk, hogy ő írta kábé a legjobb refréneket a magyar rapzenében. Kicsit gondolkoztam, akkor volt az a wave, hogy minden drill számban valami régebbi számot megmintáztak. Amint elhagyta a számat a mondat, hogy Essemm mekkora refréneket ír, beszaladtam a stúdióba, és elkezdtem csinálni a zenei alapot.

Egy AI vokál removerrel szedtem le Essemmnek az acapelláját, meg szétszedtem a beatet. Először a beattel is elkezdtem operálni, hogy az eredeti zenei alapból is felhasználok valamit, csak az annyira piszkos volt ez a vokál remover miatt, hogy azt végül nem használtam fel, és egy teljesen új melody-t építettem köré.

Az az érdekesség, hogy elküldtem Essemmnek, engedélyt kértem rá, hogy okés-e neki, satöbbi. Mondta, hogy jaja, kurva jó, aztán elmesélte, hogy pont a napokban találta meg a régi hard drive-ját, megnézi nekem, hogy megvan-e az eredeti acapella. A csávó egy-két héten belül küldte nekem az eredetit, nem tudom, 12 évvel ezelőttről. Ez nagyon jól esett, de végül mégsem azt használtuk: a lekalózkodott acapella piszkossága miatt az lett a final, nem a tiszta. 

Hideg Tél

Nagyon sok sessiont szerveztem ide hozzánk, és egyszer lehívtam YBS-t, meg tendency-t, hogy csináljunk beateket. Kész is lett rengeteg, ez az egy volt, ami nagyon megfogott,  akartam a lemezre mindenféleképpen egy kicsit depresszívebb hangulatú számot. Szimplán csak azért, hogy legyen egy szerelmi bánatos dal is, mivel tudom, hogy nagyon sok ember küzd ilyenekkel. Ha én nem is szerencsére, kicsit jelezni akartam nekik, hogy számíthatnak rám. Vagy valami ilyesmi.

Nem a Te Hibád (feat. AKC Damigo)

Tavaly ősszel, amikor megépítettem az új stúdiómat, azt csináltam, hogy írtam rengeteg producernek, hogy küldjenek beat pakkokat. Tendencynek az egyik beatpakkjából kiválasztottuk ezt az alapot, amire instant elkezdtünk Damigóval szövegeket írni, a Nem a Te Hibád nagyjából egy este alatt meg is született. Kicsit keményebb hangulatú, öröm, hogy van egy ilyen is a lemezen.

2tm1k (feat. 2roo, Figura)

Ez tavaly nyáron készült egy ilyen egy estés, egy éjszakás stúdió session alatt Tiszaújvárosban. Ott volt három producer és három rapper. Leültünk a gép elé, fél óra alatt csináltunk egy beatet, 20 perc alatt megreppeltük nagyjából, és mentünk tovább a következőre, a dalnak az első fele ezen az estén született.

A második feléhez YBS küldött nekem egy beat pakkot, amiből nagyon megtetszett a 2tm1k-nak a második felének az alapja, arra akartam egy szétfolyósabb cuccot nyomni, és Figurát képzeltem el hozzá. Mivel már nagyon-nagyon rég dolgoztunk együtt, úgy gondoltam, hogy jó lenne valami különlegesebb dologra ráhívni őt, és szerintem nagyon jól vette a feladatot, és nagyon durva dolgot csinált.

2023 04 12 Ócsa (feat. Ekhoe, Grasa, 2roo)

A 2023 04 12 Ócsa cím az körülbelül össze is foglalja, hogy hol, hogy és mikor készült ez a dal. Lejött hozzám Ekhoe, Grasa, meg 2roo. Felvettünk egy zenét tök gyorsan. Jó vibe volt, kaptunk Natoe-tól egy atom beatet hozzá. Két-három óra alatt összeraktuk, utána már csak kevergetni kellett és megszületett a végtermék.

Növök fel (feat. laurie.)

Laurára TikTokon találtam rá. Görgettem az appot, és egyszer csak feldobott egy lányt, aki egy szál gitárral, meg egy szál mikrofonnal a saját kis demóit töltögeti fel. Az egyik demó annyira megfogott, hogy egyből írtam neki, hogy mindenképp dolgozzunk együtt. Tartottunk egy rövid megbeszélést, hogy akkor mi legyen. Azt tudni kell a Lauráról, hogy nagyon sok dalt ír. Megbeszéltük, hogy szerez külön a lemezre egy dalt. Két-három héttel az album leadási határideje előtt elküldte ezt a verzét és a refrént, hogy erre gondolt, csináljuk meg. Egyből megtetszett. Felhívtam Marci barátomat, aki remek hangszeres, meg nagyon nagy zenei tudással rendelkező producer, hogy nekem szükségem van rád ebben a projektben, és nagyjából három studio session alatt kész is lett a Növök fel. Nagyon szeretem, szerintem egy nagyon üde színfoltja ennek a lemeznek.

Első osztály (feat. Atka)

Atkával egyszer jöttünk haza közösen egy koncertről Székesfehérvárról, és akkor mutogatott nekem demókat.  Volt köztük egy szám, ami ugyanarra a zenei alapra készült, amit hallhatunk az Első osztály című dalon, és mondtam neki, hogy azt nehogy megmerje csinálni, mert van arra egy demóm nekem is. Akkor még csak egy  dúdolgatós, dünnyögetős dalkezdemény volt, nem volt rá konkrét szöveg, csak tudtam, hogy hogy képzelem a refrént. Amikor elkezdtem csinálni, tudtam, hogy kell rá egy feat, és Atka volt a legkézenfekvőbb választás: “hallod, haver, nézzük már meg akkor még egyszer, hogy mit is nyomtál erre az alapra.”

Sírtánc

A Sírtáncról szerintem nem kell nagyon sokat mondanom, a zene az eléggé beszédes. Én csináltam teljesen a zenei alapot, a mix/mastert, én vettem fel, és természetesen a szöveg is az enyém. Nagyon elégedett vagyok, hogy ezt így össze tudtam hozni egyedül, ilyen minőségben. Különleges dal lett, közel áll a szívemhez, nagyon szeretem.

Kint (feat. AKC Kretta)

Ez a dal van kész a legrégebb óta a lemezről. 2021 nyarán készült nagyjából, szóval már majdnem két éve. Úgy nézett ki, hogy csináltam egy beatet, nyomtam rá egy szöveget, épp valami házibuli volt nálunk. Én nagyon szeretek a házibulik alatt végig a stúdiómban ülni és zenéket csinálni, majd egyszercsak bejött Kretta, hogy mit csinálok. Mondom figyi, ezt csináltam.  Van kedved rájönni? Mondta, hogy van, kimentem, elszívtam két cigit, kész volt a szövege, felvettük, és megszületett a Kint

Utca Verified (feat. Szlimmy, Miller David)

Egy dalszerző táborban készült, amit a Onetempo meg a Colorblind közösen szervezett. Szlimmyvel, Millerrel, Blaize-zel és Whoel-lel kerültem egy csapatba, és egy bizonyos szempont alapján kellett készítenünk egy dalt. Meglett, és annyira tetszett, hogy rá akartam tenni a lemezemre is. Szerencsére ez a srácoknak tök okés volt, szóval ez is könnyen összeállt.

Jobb Napok

Ez a beat számomra egy ilyen brutális sample keresgetésnek a kitejesedése, mert nagyon sok mintából épül össze ez a dal, ugyanúgy, mint egyébként a következő szám is. Nem tudom, szerettem volna egy dalt egy ilyen kicsit klasszikusabb hip hop beatre, kis soul sample-ökkel, kicsi Kanye West influence-szel – rappelni olyan dolgokról, amik közel állnak a szívemhez, meg amik nyomják a lelkemet. Nagyon örülök, hogy összejött, ez is egy üde színfoltja a lemeznek.

Alkonyattól Pirkadatig (feat. Atka, laurie.)

Valahonnan nagyon-nagyon messziről jöttünk haza Krettával, meg Damigoval. Valami koncertünk volt, és reggel 8-9 fele értünk haza.

És hazafele ilyenekről beszélgettünk, hogy ki milyen rappert vagy énekest venne feleségül, meg ilyen hülye faszis dolgokról. Elugrottunk dohányboltba, és Dua Lipa videókat néztünk, és úgy ültünk be utána a stúdióba, hogy megbeszéltük, hogy most a Dua Lipának írunk egy dalt. Ebből végül az lett, hogy Salna Hayeknek írtunk egy dalt, mármint írtam egy beatet. A beatet félig-meddig közösen csináltuk a srácokkal, szóval mindenki beleszólogatott, hogy mit hogyan rakjunk össze.

Ha már Salma Hayek, akkor az Alkonyattól pirkadatig című vámpírfilm, amiben ő is játszik, inspirálta a dalt. Szerintem a beat első részének a hangulatában ez érezhető is, és utána elmentem más filmes befolyások útjára. Nagyon sokat inspirált az idén megjelent Babylon című film, meg a Stanley Kubricknak az Eyes Wide Shut című filmje, az a baljós hangulatában, meg a történetvezetésben leginkább. Ja, így készült ez a dal. 

AKC Misi itt, itt, és itt él az interneten. A teljes lemez alább hallgatható.

Misivel készült első, 2020-as nagyinterjúnk itt olvasható.

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés