Kövess minket

Hiphop

20 éve jelent meg 50 Cent debütáló albuma: íme néhány érdekesség a projektről

Megosztva

2003. február 6-án Curtis Jackson, művésznevén 50 Cent kiadta debütáló albumát az Eminem által vitt Shady Recordson és a Dr. Dre vezette Aftermath-on keresztül és alapjaiban rázta fel a hip-hopot. 50 már korábban komoly nevet szerzett magának, sőt, a Columbia kiadó le is szerződtette a queensi MC-t, de miután kilencszer meglőtték, inkább ejtették a rappert, aztán valószínűleg átkozták magukat jó sokáig. Hiába ugyanis a golyózápor, nem állt le, dobálta kifelé a mixtape-ket, Eminemnek be is jött, a többi történelem. A debütáló albumát azonban rengeteg szemöldökráncoló érdekesség övezi, ebből szemezgettünk.

Visszautalva a lövöldözésre, amikor kilencszer találták el Curtist, az orvosa később be is perelte. Kiderült ugyanis, hogy a 9 találat az egekbe emelte a gengszter imidzsét, ám 50 nem fizette ki a több mint 30 ezer dolláros orvosi számlát, amit az orvosnak azért kellett volna kiperkálni, mert megmentette az életét. Remélem érezzük az iróniát az album címe, a Get Rich or Die Tryin’ és e között a tény között.

Az album – és valószínűleg 50 Cent karrierjének is – legnagyobb slágere egyértelműen az In Da Club, amely a mai napig kitörölhetetlen bármelyik OG hip-hop buliból. A szám annyira felkapott lett, hogy a legendás New York-i rádiós DJ, Funkmaster Flex 100-szor játszotta le a trekket, miután kijött. Igencsak ki lehetett már éhezve New York egy akkora lokális sztárra, mint Curtis. További fun fact, hogy a videoklip forgatásra egy nem várt vendég is betévedt: Suge Knight. Mivel Eminem épp ugyanott vette fel a Sing for the Moment számához a klipet, így a D12 is környéken volt. Az egyik tag állítása szerint Suge meg akarta félemlíteni az ott lévőket, „gratulált” 50-nek a sikeréhez és megkínálta szivarral. Ez a maffiafilmbe illő látogatás leginkább a Dr. Dre-vel ismert beefjéből adódhatott.

Hiába a clubbangerek – P.I.M.P.If I Can’tIn Da Club – vagy épp rádióra szánt trackek – 21 Questions -, Curtis elmondása szerint a kedvenc száma a Many Men, mivel egy olyan oldalát mutatja be, amit kevesen ismernek. Sérülékenységéről tesz tanúbizonyságot, olyan szitukat vázol a hallgatónak, amiben közel sem volt tökéletes, elbukott, nem hozta ki belőle a maximumot. A szám alapja egyébként majdnem egy másik queensi legendánál, Nasnál kötött ki, de végül Escobar kiszeretett a beatből és továbbpasszolta.

A ‘21 Questions‘ -t LL Cool J ihlette, de Dre utálta a dalt. „Tényleg azért csináltam ezt a dalt, mert egyik nap az autóban ültem, és épp LL Cool J szólt. Egy lány ült mellettem az anyósülésen, és teljesen odavolt érte; egy lágy zene volt, de annyira tetszett neki, hogy azt mondtam magamnak, akarok egy ilyet csinálni, amire így reagálnak a csajok” – mondta 50 az MTV Newsnak adott 2013-as interjújában. A dal amúgy majdnem nem került fel a lemezre, mivel Dr. Dre-nek egyáltalán nem tetszett, és nem is értette, hogy miért akarja az albumra Fifty. Végül aztán a rapper akarata nyert, és jó döntés volt, hisz a dal sláger lett.

Az album mesterien van komponálva, ám Curtis nem rejtette véka alá, hogy a nagy részét a Long Island-i házának az alagsori stúdiójában vették fel. Bár már ez is fejlődés, mivel legalább volt saját háza és nem a legrosszabb környéken élt. Hogy mennyire felvitte az Isten a dolgát az albummal, jól mutatja, hogy mindössze 7 hónappal a lemez megjelenése után, megtudta vásárolni Mike Tyson egykori otthonát, amely akkor 4,1 millió dollárt ért. 52 szobás palotáról beszélünk, saját csónakházzal és persze egy aggódó fehér szomszédsággal, akik mást sem akartak egy balhés boxoló után, mint egy még balhésabb gengszter rappert. Egy másik érdekes adat is jól mutatja, hogy mennyire fontos része ez az album 50 karrierjének: kb. 40%- a az összeladásainak még mindig ebből a projektből származik. A Get Rich or Die Tryin’ lemezt több, mint 9 millióan vették meg, amire csak Eminem, Nelly és az Outkast volt képes – és mivel manapság a streaminggel lassan teljesen kihal a CD vásárlás, valószínűleg ők voltak az utolsó ilyen rapperek is.

Hogy bizonyítsa mennyire tökig van a gengszteréletben, az albumon hallható fegyver effektek néhol igaziak. A Heat című számánál (aminek beatjét eredetileg amúgy Rakimnak szánták) emelte ezt ki, ami nyüzsög a lövésektől: „Bementünk a stúdióba, vittük a fegyvereket a süketszobában, hogy a legrealisztikusabb hangzás kerüljön a lemezre. A számban lefestett drive-by azonban már kitaláció.

Boldog szülinapot a valaha volt egyik legjobb debütálásnak!

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés