Hiphop
A Nagy Hiphop Szótár – avagy mik a legtöbbet ismételt szavak, és kik körözik le Shakespeare-t is választékosságban?
Mélyére ástuk magunkat egy a rapperek szóhasználatait elemző kutatásnak.
Szövegközpontúság ide, liricizmus oda, már az 1980-as évek hiphopja óta köztünk élnek a Petőfi Sándort is fejtörésre késztető rímfaragók, vagy ha úgy tetszik William Blake-et megszégyenítő modern költők – ha már a cikk művészeinek anyanyelvénél tartunk. Tekintsünk is bele merre füleljünk mélységért és merre egyszerűségért. Melyek a leggyakrabban ismételgetett szavak a világ legnépszerűbb zenei műfajában – és hogy mutat az összkép azon túl?
Spoiler: igen, a klisék többnyire győznek. De csak többnyire. Azonban a szavak száma valóban összefügg-e a mondanivaló fontosságával, és az előadó félszínességet, avagy bölcsességet le lehet ebből szűrni? Bármilyen válaszokkal is futunk neki ezeknek a felvetéseknek, garantáltan mindenkit érni fog pár meglepetés az úton.
Legszűkebb szókincsűek
A skála lábától kezdve nem feltétlen ér meglepetés, akármennyire járatos is a hallgató a hiphop legpopulárisabb alakjai közt. A sereghajtók közé tartozik fülbemászó melódiájával a SoundCloud platform kimagaslóan leghallgatottabb előadója Lil Uzi Vert, 100 milliót is meghaladó lejátszásával, ami csupán 2500 szóból állt össze. Az újévvel visszavonulását bejelentő philly-i emo rappert a látványosan Young Thug köntöse alól kibúvó, tavaly berobbant atlantai trapper, Lil Baby kíséri, aki kiszámítható tucatformulája ellenére az őt – említett mentorához hasónlóan – 500 szóval leköröző Future elismerését is kivívta. A két nagy trapinspirátorral lassan, de biztosan növelve a szókincset már népesebb táborban találhatjuk magunkat, ugyanakkor ezt a népsűrűsödést még – a brit arisztokratikus választékosságát születési anyakönyvével együtt Londonban hagyó – 21 Savage tolja, a vad karizmájával, mintsem mondanivalóval taroló DMX-szel és a modern West Coast gangsta rapperével, YG-vel együtt.
Mindazonáltal már e nagy szótárgyűjtemény első felében is érnek meglepetések. Ilyen, hogy az érzelmeit mindig hosszasan festegető Drake és Kid Cudi, a magát szintén – eredetiségét tekintve vitatottan – legnagyobb liricisták közt tartó Logic, és a konstansan introspektív J. Cole, a hírhedten szimpla sorokat szimbolizáló Migos, Future, Young Thug és 50 Cent szótársaságát élvezi, pontosan ugyanabban a kb. 3300 szavas centilisben elhelyezkedve. Határozottan megdöbbentő. Csakúgy mint a tény, hogy a sokrétű és kemény dalairól emlékezetes raplegenda, 2Pac, és a szintén szövegközpontú déli parti rapper, Big K.R.I.T. a humort gyakran csilli-villi trappel vegyítő 2 Chainzzel, az ifjú gangsta rapper Schoolboy Q-val és a rapreformer Kanye Westtel közös partiban 4000 szó alatt evickél.
Pupillatágító felfedezést mutat az is, hogy a sokszor popos csábítású, azonban rettenetesen bugyuta sorokkal élő Tyga szinte darabra pontosan „annyit” – ha nem is „úgy” – szövegel, mint a Pulitzer-díjas Kendrick Lamar, a fiatalok érzelmi hullámvasútjának legjobb „boybandvagonja” a Brockhampton, a 21. századi polihisztor Childish Gambino, és a szintén mély, egykori Mac Miller. A felsorolt előadók mind a 4000, és azt valamivel meghaladók táborát erősítik. Csak hab a tortán, miképp a szirupos, nem túl beszédes cloud rapjével nagyot alkotó A$AP Rocky mindet lekörözi, őrült detroiti barátjával, a nehéz tartalmakhoz szívesen nyúló Danny Brownnal, de e 1500-as szószám körül véste be magát a „rap god”, Eminem és az példaértékű OutKast duója.
Legválasztékosabb szövegírók
Utóbbiakon túlhaladva már Shakespeare-i magasságokban vagyunk. Szó szerint, hiszen legnagyobb művei, többek közt a Hamlet, a Rómeó és Júlia és az Othello is nagyságrendileg épp meghaladja az 5000 szót. A szintén rendszeresen tépő angol költő, a tudatmódosítók másik nagy barátjaival, a Flatbush Zombies-zal, az öntudatos Joey Badass-szel, a mély West Coast zenét képviselő Xzibittel, a New York-i klasszikussal, Nas-zal, a spirituális és politikus Commonnal, a Wu Tanges Method Mannel, és a mesterszakácsból rapperré lett Action Bronsonnal egy körben találná magát napjainkban.
Egyébként a Wu-Tang Clan 6000-et meghaladó átlaga, a közel 6400-as GZA vezetésével, valamint MF Doommal pedig már egészen más univerzum, efelett csak az underground Busdriver 7300-as, majd Aesop Rock 7800-as szószáma található, mely körül pedig már sehol senki a rapsztyeppén. Igazán impresszív.
Évtizedek távlatában
Sokak kíváncsiságára érdemes megfigyelni a nagy közhelyet, miszerint a rap radikálisan elbutult volna napjainkban. A skála sokrétű merítését figyelve valóban van egy enyhe szószámcsökkenési trend, azonban ez nem általánosítható. Az igazság az, hogy régen is voltak Master P-k és Vanilla Ice-ok, ma is vannak Lil Yachty-k, régen is voltak The Roots-ok, ma is vannak Action Bronsonok és Rittz-ek. Úgyis az marad fenn, akire valamilyen zenei vagy szövegi egyedisége miatt érdemes emlékezni, függetlenül a szótárának kapargatásától.
Sztereotípia-döntögetés a műfajok közt
Hasonlóan fontos a műfajok közt sokszor napjainkban is élő sztereotípiát eltörölni. Ugyanezt a kutatást elvégezték a hiphopot a country és rock műfajokkal összevetve, az eredmény pedig magáért beszél. Messze a hiphopban találhatóak a legleíróbb, már irodalmi alkotások, a rapnek még csak az átlagát se közelíti meg se a rock, se a country dalszövegei. A kutatás jól bizonyítja, hogy a hiphop a valaha volt legsokszínűbb műfaj szövegek tartalmát tekintve.
Oldalak szókaratéje
A hiphopon belüli kliséket tekintve ugyanakkor – nem végletesen, de – megerősítést nyer a „déliek szűkszavúságának” mítosza, és a „keleti part tartalomfókusza”. Azonban ez sem általánosítható, tegyünk csak egymás mellé egy OutKastet és egy 50 Centet, és ne feledkezzünk el arról se, hogy az old headek sereghajtója, DMX is New York-i.
„Leginkább és legkevésbé hiphop” szavak
Egy hasonló elemzést szemlélve megtalálhatjuk a leggyakoribb és legritkább szavakat is a műfaj számaiban. Nem döbbenetes, hogy a szókimondó szavak egy része, mint a legtipikusabb káromkodás, a könnyűvérű hölgyek, vagy a rasszalapú megnevezés mind elől végzett, a romantika, pedig ugyan hasonlóan gyakori a „szerelem”, és „szív” szavak formájában, de műfajokon átívelő motívuma miatt nem éppen hiphop-specifikus.
E két tényezőt, azaz a gyakoriságot a kultúrán belül és más zenékkel összehasonlítva, utolsó helyen a „sailed”, tehát a „vitorlázott”, az „emptiness”, így az „üresség”, és a „sigh”, ergo „sóhaj” szavak végeztek. A legjellemzőbb a „chopper”, a szleng „fegyver”, a „stunting”, ami kb. „játsza magát”-ra fordítható, ezt követi a „flexing”, hasonló értelmezésben, de nem sokkal maradt el az „N-word” és a „mane” se.
További jó böngészést a kutatások oldalain, ahol további interaktív táblázatokban előadóra és konkrét szavakra – mint a „police” – lebontva is fürkészhettek.