Zene
ASMR elemek a popzenében: így borzongatnak csöndes hangokkal a popsztárok
Billie Eilish a mestere, de már The Weeknd is kacérkodik a suttogással.
Amikor először meghallottam The Weeknd After Hours című számát első benyomásra egy újabb szakítás utáni Abel számnak tűnt, aminek uptempo alapjára lépegetni támadhat kedvünk. A második felismerésre egy barátom világított rá: a szám erősen emlékeztet a The XX Intro-jára. Harmadik, még mélyebb insightot viszont egy koncentráltabb, fülhallgatón keresztüli meghallgatással értem el: a hangszerelés, a cirógató hangú instrumentálok és The Weeknd finom hanglejtései totál ASMR feelinget adnak. Utóbbi a fentebb említett szám végénél, konkrétan 5:15-nél teljesedik ki.
[vembed youtube=”ygTZZpVkmKg” ]Feltételeztem, hogy bár Abel egy kiváló énekes és néha meglepően innovatív, mégsem ő lesz az úttörő az ASMR és a zene ilyesfajta összemosásában – gyanúm pedig beigazolódott. Sokáig nem is kellett keresgélni és ráleltem a jelenségre, akit a kortárs zenében nehéz megkerülni, tini lányok új bálványaként emelkedett fel és leplezetlen szarkazmussal énekel a rosszfiúkról. Ő Billie Eilish, aki meglepően népszerű az ASMR-t kedvelők körében. Ám mielőtt belemerülnénk az énekesnő zenéinek kivesézésébe, jöjjön egy röpke áttekintés, hogy mi is az az ASMR.
ASMR – Autonomous Sensory Meridian Response, avagy önálló érzéki-idegi reakció
Az ASMR egy bizsergő érzés, amit erre kitalált, stimuláló videók nézésétől, hallgatásától kaphatunk. Mivel mindenkiből más váltja ki a bizsergő, nyugtató, olykor borzongató és relaxáló érzéseket, így a legkülönbözőbb videókat találhatjuk meg ASMR címszó alatt. A legelemibb a suttogva beszélés, amikor valaki konkrétan a fülünkbe duruzsol, lehetőleg valamiféle szituációba helyezve azt (orvosi vizsgálat, hotelbe bejelentkezés, stb.),mi pedig szimplán a hanghordozástól és megnyugtató lejtésektől libabőrt kaphatunk. Ugyanakkor az egyéb tárgyakon, eszközökön végzett ritmikus, monoton dobolás, a hajvágás, a letisztult, élesebb hangok, de még a fogorvosi fúró hangja is szolgálhat egy ASMR élmény alapjául, már ha vevők vagyunk rá, hisz ez egyénfüggő.
[vembed youtube=”RVpfHgC3ye0″ ]
[vembed youtube=”1AK-eOx4RWc” ]
[vembed youtube=”17VuffBvanc” ]Egy Pitchfork cikk és egy Insider videó egészen átfogó képet ad és mélyebb bepillantást enged, hogy a Billie Eilish zenék hogyan használják fel ezeket az ASMR-ban csúcsára járatott elemeket. A 18 éves popsztár számaiban a halk, ritmikus, tompa kopácsolás, a suttogva éneklés és tisztán, élesen nyomó hangszerek együttes állása rendre libabőrt előidéző érzetet adhat. Ebben nagy segítségére van a zenei mixere, aki elmondta, hogy a vokálokat a mikrofonhoz nagyon közel és szinte suttogva veszik fel, ezzel keltve azt az érzést, hogy az énekesnő kvázi ott van mellettünk és nem is a fülhallgatónkból érkezik az ének, hanem azt személyesen leheli a hallójáratainkba. Apropó fülhallgató: Billie esetében több médium hasábjain írták, hogy zenéit elsősorban fej-, fülhallgatón szabad hallgatni, mivel az apró hangzások, hangszerek árnyalt megszólalásai ezen keresztül érik el a kívánt hatást. A bury a friend című számáról sütnek a fenti jellemzők.
[vembed youtube=”HUHC9tYz8ik” ]A számaiban a hangerő megosztásával is játszik: többször ugrál egy-egy hang a jobb és bal hangszóró között, ütemesen egyszer csak az egyik, majd a másik fülünkben szólva. A 3D-s hatást a hangok elhalkulásával és felerősödésével kelt, ami szintén egy közkedvelt eszköz az ASMR vidiket készítők között – ők ezt sztereó effektnek vagy másnéven binaurális hatásnak hívják. A sztereó érzet iskolapéldája a xanny című számának refrénjében domborodik ki, de előbb egy példa, hogy mire is gondolok binaurális hatás alatt.
[vembed youtube=”sDKN7ZT5BNk” ]
[vembed youtube=”LZyybvVx-js?t=36″ ]Az eszközök hangszerként, mintaként felhasználása sem ritka a trackjeiben, hiszen üvegcsörömpöléstől elkezdve a konzervnyitás hangján át egészen a kés élezésig megtalálhatóak a különböző sample-ök – ez pedig szintén nem ritka az ASMR közösségben, lásd a fentebbi hajszárítós ASMR videó (bár ezt nehéz lenne bemintázni). Míg Cardi B egyelőre csak egy suttogós ASMR videóval érkezett, addig Billie-nél egyértelműen felfedezhetőek a jelenség esszenciális jegyei és bátran épít rá a számaiban – a 4 Grammy-díja pedig jelzi, hogy jól csinálja. A zenéi az érzékszerveiden és a receptoraidon keresztül váltják ki a borzongató hatást, ami még idegen lehet a legtöbb előadó számára, de nem kizárt – látva The Weeknd törekvéseit -, hogy a későbbiekben egyre nyíltabban fognak megjelenni az árnyalt hangzások, tompa csilingelések és suttogva éneklések a popzenékben. Ez a trend ugyan szembemegy a számok eddig megszokott rendeltetésével, tehát, hogy felpumpálják a pulzusod, motiválnak, felvidítanak, hisz ezek a számok inkább lenyugtatnak és simogatják a lelked. Ha valaki a szenvedély és transzba esés helyett a nyugalmat, alacsony számú szívverést szeretné elérni a zenehallgatással, akkor drukkoljon az ASMR és zene erősődő egybefonódásának.