Kövess minket

Tech

Egymás után mennek neki a bíróságon a Fortnite-nak, már BlocBoy JB is perel

Van annak jogi alapja, hogy beperelnek egy videójátékot, amiért az felhasznált néhány trendi és felkapott táncmozdulatot?

Megosztva

Forrás:

BlocBoy JB hivatalosan is beperelte a Fortnite játékot jegyző Epic Games stúdiót, amiért azok – állítása szerint – jogosulatlanul használták az általa megalkotott táncmozdulatot: ezt a rapper Shoot mozgásnak hívja, a játékban pedig Hype néven fut. JB közölte, hogy a táncot ő találta ki és nem engedte meg a játékot forgalmazóknak, hogy használhassák. Ugyanakkor azt is elárulta, hogy a mozdulatot bíróságilag nem védette le és hogy az ehhez szánt papírokat még most intézi. Egy másik rapper, 2 Milly is bíróságra vitte a saját ügyét a Fortnite-tal szemben, miután a méltán népszerű táncmozdulatát, a Milly Rockot „ellopta” a videójáték. Ez még decemberben történt és persze nem ők ketten voltak az egyedüliek, akiknek bántotta a szemét, hogy a saját mozdulatukat egy videójátékban látják viszont, kompenzáció nélkül: a Philadelphiába Jöttem című sorozatból ismerős Carlton-tánc és a Floss a.k.a. Backpack Kid tánc egyaránt bírósági üggyel kecsegtet. Mind a kettő egy nagyon látványos mozdulatsor, ami a médiának köszönhetően a fiatalok, középkorúak és idősebbek körében is közkedvelt lett. Látványos, ritmusos, humoros. Felmerülhet viszont a kérdés: milyen jogi alapja van a pereléseknek és nyerhet-e a bíróságon a rapper, azzal, hogy egy játék ellopta a táncát?

Íme a shoot táncmozdulat:

[vembed youtube=”7t8Gies2Zps” ]Itt pedig azt láthatjuk, ahogy a Fortnite kegyetlenül lerabolta BlocBoy-t:

[vembed youtube=”cGyvlTI0i8o” ]Ezt a kérdést járta körbe a Guardian, a válasz viszont nem épp egyszerű- viszont, ha valaki nem akarja a jogi dumákat és körítéseket hallani, akkor spoilereznék egyet: nem, nem perelheted be. A tánc ugyan állhat jogvédelem alatt, de írásba kell azt foglalni (utólag már nagyon necces lesz, kedves BlocBoy) vagy le kell videózni, védjegy alá kell vonni és nem csak egy klipben elsütni majd azt állítani, hogy az enyém. A videóklippel könnyedén felmerülhet a kérdés, hogy „hiszen le van videózva” akkor az nem jogvédelem? Nem teljesen: mi a bizonyíték, hogy te vagy a táncmozdulat tulajdonosa? Te találtad ki? Miért nem egy profi táncos, koreográfus? Hogyan tudod bizonyítani, hogy te kreáltad a táncot? Egy-egy táncmozdulat esetében simán elképzelhető, hogy összeollózták valamilyen korábbi ritmikus mozgásból. Már a floss-nál is felmerült, hogy láttuk már azelőtt, hogy a hátizsákos kölyök megjelent volna Katy Perry mögött.

Ez ugyebár a floss tánc:

[vembed youtube=”2THACbNBsFo” ]Figyeljük csak a következő zenében 3:08-nál a középen lévő szőke srácot:

[vembed youtube=”8e6-_mx3LI4″ ]Most azt hadd ne firtassuk, hogy mi fene volt ez az egész videó – kb. a Gütyüli Gang amerikai megfelelője ’N’ Sync stílusban -, de tisztán látszik, hogy hátizsákos srác akár innen is nyúlhatta, bizonyítani nem fogja tudni, hogy ő találta ki a mozdulatot.

A Carlton táncot is láthattuk már korábban Eddie Murphy előadásában, de Alfonso Ribiero, a Carlton tánc legfőbb képviselője, aki népszerűvé tette a Philadelphiába jöttemben veszettül védi az igazát és a mozdulatot – ő már az NBA 2K-t is perelné, amiért még a Fortnite előtte hozzányúlték félte tökéletesített táncához. Alfonso sztorija ott sántít, hogy még ő is beismerte, két másik színész kollégájától erősen ihletődött a tánc kitalálásakor. Továbbá, a táncot először egy TV sorozatban adta elő a színész, akkor most kié ebben az esetben a tulajdonjog? Miért nem az íróké, akik úgy írták meg a jelenetet? Vagy van bármi bizonyíték, hogy Alfonso saját maga találta ki az adott gaget és lépett elő az ötlettel?

Íme a Carlton tánc Alfonso gondozásában:

[vembed youtube=”zS1cLOIxsQ8″ ]Itt pedig Eddie Murphy egy stand-upja alkalmával dobja be, mint az egyetlen táncmozdulatot, amit a fehérek jól adnak elő:

[vembed youtube=”KsyYuFv5ltc” ]Nézzük a jogi előadást. Az amerikai joggyakorlat megkülönböztet úgynevezett közösségi mozdulatokat és szakértők által előadottakat. Az elsőre a bevonódás, a szórakozás, a társasági érintkezés a jellemző, míg a másodikra a profizmus, az előre megrendezett koreográfiák és a hivatásos (profi, félprofi) táncosok. A mi esetünkben az elsőkről van szó, tehát olyanokról, amelyeket emberek társasági események, szórakozó helyeken adnak elő. A Fortnite-nak egyszerű dolga van: bebizonyítani, hogy azok a mozdulatok, amik megjelennek a játékban, közösségi mozdulatok, mert azokat nem védi a törvény.

A másik égető kérdés ezeknél a táncparkettet felrobbantó, csajok fejét elcsavaró mozdulatsoroknál, hogy milyen hosszúak. Ezek a táncok talán mutathatnak arra utaló jeleket, hogy levédhetőek, de egyszerűen nem elég komplexek, hogy törvénybe foglalhassák őket – arra mondjuk tökéletesek, hogy egy Royal Victory után szétalázd az ellent, hogy Griezmann táncikáljon egy gólja után, de arra már nem, hogy bekerüljön a törvénykönyvbe.

Szép dolog, hogy a hip-hop kultúra ennyire összefogott, hogy a kultúrájukat ne „rabolják” le az öltönyös fehér emberek, de ez erősen szélmalom harcnak tűnik. Hiába Chance The Rapper szava (ami egyre nagyobb erejű a szórakoztatóiparban), aki beállt a meglopottak mögé, de nagyon úgy tűnik, hogy ezek a táncok jelenleg szabadon felhasználhatóak, így maximum bíróságon kívüli megegyezésben reménykedhetnek a kárt szenvedett rapperek – ha feltételezzük, hogy egyáltalán károsultak, hiszen ezzel a hírveréssel csak nagyobb publicitást kapnak, JB-nek pedig el is kell, hisz nem igazán hallunk róla mostanában.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés