Keresés

Időtálló munkák: 2Pac – All Eyez On Me

Galó Kristóf- 2018.07.08. 19:00
17720

Pacot megváltoztatták a csatározások, a perek és a börtön

2Pacot 1994 novemberében börtönbüntetésre ítélték szexuális erőszak miatt, ám egy nappal azelőtt, hogy ráolvasták volna az ítéletet egy manhattani stúdió halljában meglőtték és kirabolták. A börtönben rémálmok is gyötörték emiatt, sokszor álmodta, hogy még mindig lövéseket kap. Annak ellenére, hogy sitten volt, 1995 márciusában a labelje kiadta a Me Against The World albumát, amelyen még érződik a New York-i hatás, hangzásban nem különbözik nagyon a keleti parti albumoktól, függetlenül attól, hogy Pac osztja a sorokat. A lemeze hiába került fel a toplisták élére, egyelőre nem tudta fedezni a jogdíjakból és eladásokból a közel másfél milliós óvadékot. Viszont érkezett egy egykori NFL játékos, szigorú piros színű, blood bandát képviselő öltönyében, közismerten erőszakos háttérrel a Death Row Records fejeként, akinek nem okozott gondot letenni ennyi pénzt az asztalra: ő volt Suge Knight.

Suge volt a pénzember, Pac a pedig az aranytojást tojó tyúk, így kevesebb, mint másfél – eseménydús – évvel azután, hogy meglőtték, 1996 februárjában kiadta az All Eyez On Me című duplalemezét. A rapper már aznap felvette az Ambitionz Az a Ridah című számot amikor szabadlábra került, a trekk baljós, zongorás alapja megadja az egész album alaphangját és leszögezte, hogy jobb ha nem baszakodsz vele. Egy másik trekk, amit szintén a szabadulása napján vett fel az I Ain’t Mad at Cha volt, ahol szintén zongorás – bár egy fokkal jobb hangulatú – alapon szövegeli el egy máig nem specifikált valakinek, hogy nem haragszik rá. Ugyan Pac börtönből szabadult sas lelke nem a nőkhöz vagy a haverokhoz, hanem a stúdióba irányította, a lemezen erősen kiosztja azokat a nőket, akik imádják, ha körberajongják őket, folyamatosan a figyelmet keresik és rutinszerűen forgatják ki a faszijukat a vagyonukból – ez az All About U. A refrént Nate Dogg teszi felejthetetlenné, az alap vidám, g-funk beütésű, így bármikor tökéletes materiál lehet, hogy egy napfényes kocsikázás közben betoljuk. A klipbe még befért egy retyón a magazinnal a kezében szövegelő Pac is, ami simán lehetne egy Slim Shady klip jelenete.

Ha azt hinnénk, hogy ekkora a west coast legenda nem is utálhatta volna jobban a keleti partot, akkor gondoljuk újra, ugyanis az albumra felfért egy Method Man és Redman közreműködésével elkészült szám is, a Got My Mind Made Up. Állítólag a track nem is Pachoz tartozott, hanem egy Dogg Pound-Wu Tang közös lett volna, viszont Inspectah Deck versszaka túl hosszú volt, így az ő helyére került 2Pac, így zárva be a kört. Az eredeti Rebel INS-szel kiegészült változat szerencsére felkerült a netre és nyugodtan hátradőlhetünk, hiszen a Wu-Tang tagja nagyon is megállja a helyét ebben az erős mezőnyben a szövegével, amely annyira underground, hogy fosszíliákra írta.

Mindenképp meg kell említeni az album elnevezését és később a 2Pac életrajzi filmjének címét adó számot, az All Eyez On Me-t – bár az album elnevezésénél még a When I Get Free, Supreme Euthanasia és az Euthanasia is erős versenyzők voltak, végül megmaradt ennél a kevésbé polgárpukkasztó címnél. Ekkortájt minden szem rászegeződött a média irányából, hiszen az egyik legsikeresebb rapper volt, akit valaha láttak és rengeteg botrány kísérte útját, így illett egyet odaszúrnia az életét árgus szemekkel figyelőknek. A harmadik versszakban bemutatja hogyan is éli az életet és felteszi a kérdés: úgy, hogy a rendőrök figyelnek, mások pedig meg akarnak ölni, túlélem-e vagy meghalok? A beef már nagyban fortyogott közte és Biggie között, a Death Row közeg rárakott erre még egy lapáttal, Suge közelsége pedig megkövetelte, hogy felüljön erre a hullámra.

Annak ellenére, hogy az album egy duplalemez (az első mainstream hip-hop duplalemez ever), elég volt 2 hét, hogy felvegyék – bár, tudván, hogy Pac már a kiengedése napján felvett két számot, nincs ebben semmi meglepő. A lemez második fele a Can’t C Me című ultrabrutál odamondó trekkel kezd, amelyen a rapper több ezer fokon ég, a szenvedélye átüt a hangszórókon, a Dr. Dre-féle igazi west coast g-funk alappal kiegészülve pedig egy időtálló nyugati parti bangert kapunk. A számon közreműködik az a George Clinton, aki az egész g-funk hangzást ihlette és akinek zenei stílusára nagyban támaszkodott Dr. Dre a nyugati partot új alapokra helyező, The Chronic megalkotása során.

A lemezen kétféle hangzással kacérkodik Tupac: a lágyabb, a refrént dúdolhatóra és fülbemászóra tervezett, közönség barátabb zenékkel, illetve a vad kiszólásokat és thug life/boss playa életvitelt reprezentáló gengszter ódákkal. A rapperről viszont ismeretes, hogy mindent teljesen hitelesen tud átadni, hiszen imádták a nők, tudott mély érzésekről írni és megnyílni a hallgatóságnak (ezt inkább korábbi munkásságaiból hallhattuk, pl. Dear Mama), ezzel párhuzamosan viszont többször mutatta be, hogy milyen a thug life – rendőrökre lőtt, az egyik legkeményebb diss tracket írta meg és már aznap kijelentkezett a kórházból, amikor meglőtték. Pac egy sokoldalú ember és többdimenziós művész volt, akinek diszkográfiája nem az eszetlen gengszterkedésből vagy épp szerelmes számok és rádióslágerek írásából állt – életvitelének és tetteinek köszönhetően kreditet kapott minden szava. Elhitted neki, hogy Amerika egyik legkeresettebbje Snoop Doggal karöltve, leírta neked, hogy milyen volt a műtőasztalon feküdnie miután telerakták ólommal, a California Love-ot megénekelve kétséged sem támadt, hogy kizárólag a nyugati partot tekinti otthonának, a számot hallva pedig te is legszívesebben odaköltöznél és megtudhattad, hogy inkább lenne egy csaj niggája, hogy csak bebaszhassanak és füvet szívjanak egész nap, hisz minden nőnek szüksége van egy thugra az életében.

A duplalemezen nem az addig megismert Pacot hallhatjuk: a börtön, a média figyelme, a beefek és a sikerek megváltoztatták. Az All Eyez On Me kiadásáig filmszerű dolgokat élt meg, hisz meglőtték, tárgyalása után egy olyan börtönbe került, amelyben gyilkosok mászkáltak, így korántsem tudta kiélvezni azt, hogy az addig látott egyik legünnepeltebb rapperré és sztárra vált. A Suge Knighttal kötött szerződése 3 lemezről szólt a duplával pedig már ki is váltott kettőt. A harmadik lett a The Don Killuminati: The 7 Day Theory, amit már poszthumusz adtak ki és ezzel lezárulhatott volna a Suge/Death Row korszaka – ezt viszont már nem élte meg, 1996 szeptemberében lelőtték. Csak találgatni tudunk, hogy mire lett volna még képes az akkor 25 éves sztár, aki 4 szóló stúdió albumot, 1 kollab albumot és 3 filmszerepet tett le haláláig az asztalra.

Hozzászólások