Kövess minket

Hiphop

Időtálló munkák: Wu-Tang Clan – Enter the Wu-Tang (36 Chambers)

Mégis mi sülhet ki abból, ha 9 New York-i rapper kiad egy albumot, ami kung fu-s témára épít? Egy klasszikus!

Megosztva

Forrás:

A ’90-es évek elején Dr. Dre és a Chronic épp újradefiniálta a nyugati parti hangzást, míg a keleti oldali színtér csendesebben tengette a napjait. Ekkor azonban 9 New York-i MC, akik odáig voltak a ’70-es évekbeli kung fu-s filmekért összeálltak egy bandába, ami talán a legjobb kollektíva, amit látott a műfaj. Az, hogy a picit erőltetett és a hip-hopba nem illő kínai harcművészetes koncepcióra akarnak egy 9 fős csapatot felépíteni és a csapat bölcsőjének számító Staten Islandet a saját szlengjükben csak Shaolinként emlegetik két kimenetellel kecsegtetett: óriási bukás vagy hatalmas siker. Utóbbi lett.

A klán felépítéséről és általános bemutatásáról már született egy írás, így ha valaki egy átfogóbb áttekintéssel indítana, akkor ezt a cikket ajánlom. Annyit viszont muszáj megemlíteni, hogy a 9 fő még egy rock zenekarnál is sok, nemhogy egy hip-hop brigádnál, ahol mindenki egy hangszeren, a száján játszik. Egymás elől veszik el az időt, a lehetőséget, hogy megmutassák milyen skilljeik vannak, a sok, sikerre éhes MC-vel pedig a csapat kohézióját ronthatják. Na, ezek közül semmi sem érződik az Enter the Wu-Tang albumon, holott U-God és Masta Killa mindössze 1 darab versszakot kapott az egész lemezen – előbbinek még volt pluszban egy interlude-ja, de az sem volt több 4 sornál. A versszakokat okosan és kimérten osztották ki, így a 11 tracken (ha nem számoljuk a 7th Chamber pt. II-t és a Method Man remixet) mindenki megcsillogtathatja a tudását a mikrofon mögött.

Az első szám a Bring da Ruckus, ahol Ghostface nem szarozik és már a lemez első versszakában maradandót alkot a hype verzével, hogy aztán kövesse Raekwon, Inspectah Deck és GZA. Rengeteg idézhető sort köszönhetünk már az első számnak, amelynek beatjén természetesen meghalljuk a kung fu-s mintákat, illetve azt a lo-fi, mastereletlen minőséget idéző alapot, amely az egész albumra jellemző. A szám még a Family Guy-ba is bekúszott Inspectah Deck a.k.a. Rebel INS brutális szövegével. RZA elmondása alapján GZA a tanító, a bölcs, akinek a szavaira jobb, ha mindenki odafigyel (mivel ő a legidősebb a csapatban, így még inkább illik rá a szerep), a Clan in da Front című szóló számán ezt be is bizonyítja. Ghost és Rae az utca emberei. Method Man bevonzza a karizmájával a fiatalokat és a nőket, RZA pedig a vezér. U-God és Masta Killa csak a Da Mystery of Chessboxin’ trekken mutatják meg mit tudnak (előbbi sitten volt a lemez elkészítésének nagy részén, míg Masta-t csak később adták a krúhoz), ott viszont elrabolják a showt: nehéz megmondani, hogy kettejük közül ki viszi a prímet a számon. ODB egy külön fejezet a maga őrült stílusával, ami már az album második számán, a Shame on a Nigga-n világossá válik a hallgató számára.
[vembed youtube=”Wf3jzDb4H7o” ]

A számok alapvetően pörgősek, ahhoz képest, hogy mennyire mocskosra álmodta meg az albumot RZA: két szám kivételével az összes vad bólogatásra, bandázásra, rablásokra és a szarok a világra attitűd felvételére késztet. E két számból az egyik a Can It Be All So Simple, ahol Raekwon és Ghostface megmutatják, hogy kettejük közt olyan kémia van, amelyre érdemes lesz a műfajnak odafigyelnie. A szám nosztalgikus hangulatához tökéletesen illeszkedik a chilles alap, amelynek a kórusa tényleg arra késztet, hogy visszaemlékezz a régi szép időkre – jelentsen az személytől függően bármit. A szám klipjében egy másik oldalát is megismerhetjük Rae-nek, mivel magazinok és kritikusok egyenesen a hip-hop egyik legikonikusabb divatmomentumának írják, ahogy full lazán tolja a Ralph Lauren márkájú Snow Beach cuccba. A másik lágyabb vizekre evező track a Tearz, ahol RZA és Ghost egy-egy tragikus történetet mesél el: RZA azt, hogyan lőtték le a kistesóját, míg Ghost azt, hogy hogyan kapta el egy spanja a HIV vírust.
[vembed youtube=”kPXy-yHkULw” ]

A Wu-Tang: 7th Chamber 7 versszaknyi lírikus tornaóra, aminek intrójában Method elveszíti Raekwon kazettáit és amikor Ghostface jön egy tragikus hírrel, miszerint egy ismerősüket kétszer fejbe lőtték, megkérdezi: meghalt? Kétszeri fejlövés után, Meth? DUH! Az album feléig eljutva már rengeteget tanulhat az ember a klánról, viszont a hetedik trekken egyértelművé teszik, hogy egy dolgot biztosan nem tehetsz a klánnal és ez a baszakodás. Bizony, minden jóravaló hip-hop arc tudja, hogy Wu-Tang Clan Ain’t Nuthing ta Fuck Wit, hacsak nem akarsz nagyon kemény beefbe kerülni. Method Man a saját magáról elnevezett számmal már világossá teszi, hogy ő bizony komoly szólókarriert fontolgat és hogy a fű iránti imádata nem ismer határokat. A klán legsikeresebb száma, a C.R.E.A.M., amely alapműnek számít a műfajban: mostanáig használják a szlengben az itt megalkotott cash rules everything around me kifejezést a legújabb rapperek is előszeretettel használják. A számban Rae és Deck mesélik el a saját történetüket, Method Man pedig a refrénbe vonja le a konklúziót, miszerint mindent a pénz irányít körülöttünk. Ironikusan azt a számot hagytam a végére, amelyet először adtak ki, ez a Protect Ya Neck. A szám egy rádió bejátszással kezdődik, ahol a DJ-t épp arra kéri a hívó, hogy játssza már le megint a számot, amitől kiakad a műsorvezető. A szám bemutatja, hogy miért is kell óvni a nyakad: egyrészt a rapperek flowja tutira leviszi a fejed, másrészt a beat által kiváltott intenzív bólogatástól könnyen megrándulhat, úgyhogy csak óvatosan. Ezen a számon nem szerepel a klánhoz legkésőbb hozzáadott Masta Killa, de szerencsére a többiek produkálnak annyira briliánsan, hogy a szám hallatán epekedve akarj még több Wu-Tanges zenét.
[vembed youtube=”HpQmFfdYFzY” ]

Az 1993. november 9-én kiadott album visszahozta a balanszt a hip-hop erőviszonyaiban, amit korábban Dre és a nyugat túlságosan is magához ragadtak. A projekt a műfaj egyik legjobb munkája, amely elindított nem kevesebb, mint 9 rappert a siker útján és elválaszthatatlanul összeforrt a New York-i hangzás jelzővel. A lemezt követően jöhettek a szóló karrierek kiépítései, illetve további 5 közös album, amelyek ugyan mind kiváló alkotások lettek, de közel sem tudták felülmúlni a Wu-Tang debütáló lemezének a varázsát.

Forrás:

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.