Kövess minket

Hiphop

New York bandái – Wu-Tang Clan

Minden idők legjobb hip-hop csapata?

Megosztva

Forrás:

A hip-hop a 70-es években született meg, de az igazán átütő sikert a ’90-es évek hozták meg a műfajnak. A keleti partra jellemző egy jelenség, miszerint mindig felüti a fejét egy-egy olyan kollektíva, amelyek tagjai egytől egyig New Yorkból származnak, a hangzásuk egyedi és évekig meghatározó szerepet töltenek be a színtér és a hip-hop életében. Ez a ’90-es évektől kezdve a napjainkig megfigyelhető, mindig volt egy rapcsapat, akik valahogy New Yorkibbnak tűntek a többieknél, a realség non plus ultrái, öltözködésben is marandót hoztak, a mikrofon mögötti skilljük pedig sokszor páratlan. A sort a Wu-Tang Clan kezdte, amikor is 1993-ban kiadták az első albumukat, az Enter the Wu-Tang (36 Chambers)-t és egészen a 2000-es évek elejéig számítottak a legmeghatározóbb New York-i bandának.

A Wu-Tang 9 tagját valószínűleg az összes old school hip-hop arc álmából felkeltve is gond nélkül elsorolja: RZA, GZA, Ol’ Dirty Bastard, Inspectah Deck, Raekwon the Chef, Ghostface Killah, U-God, Method Man és Masta Killa. Amikor 1993-ban kiadták a debütáló albumukat érezni lehetett, hogy megérkezett New York. Szövegvilágukat, terminológiájukat és a tagok névválasztását áthatják a régi kung-fu filmek, amit nagyon jól reprezentál az, hogy a group bölcsőjének számító Staten Island helyett Shaolint használnak. A 9 tag meggyilkolta RZA mocskos utcai alapjait, amelyek hiába törtek be a mainstreambe és kaptak komoly rádió lejátszásokat, annyira undergroundnak érződtek, hogy arra kedved támad Timberlandet és pufidzsekit húzni. Így sikerült elérniük, hogy mind az utca, mind a nagyközönség megimádja őket és egyenes útjuk volt a többéves dominancia felé. Azonban RZA, aki a klán vezérének tekinthető sokkal komolyabb terveket szőtt a Wu-Tangnek, mint egy átlagos rapcsapatnak. A lemezszerződés megírásánál ragaszkodott ahhoz – és ebből gondok is születtek a kiadókkal -, hogy ugyan a Wu-Tang leszerződik a kiadóhoz, mint csapat, de a tagok szóló előadóként leszerződhessenek egy másikhoz. Ezzel megnyitotta az utat mind a 9 tagnak, hogy szabadon válasszák meg a kiadójukat, amit ha még mindig elcsesznének, akkor is ott a csapat, ami egy biztos pont kiadó terén. Zseni!

Forrás:

A klán albumai megrengették a hip-hopot. 9 ember baromi sok egy csapatba, az ő kreatív gondolkodásuk sokszor ütközhet és ez gyorsan széthúzáshoz és belső viszályokhoz vezethet. Ennek ellenére hat stúdió albumot jelentettek meg, ha nem számoljuk azt az albumot, amelyet a multimilliomos Martin Shkreli – aki arról is híres, hogy megszerezte az egyik rákgyógyszer gyártási jogát, majd a gyógyszer árát többszörösére emelte – vásárolt meg és mindössze egyetlen egyet gyártott le belőle a klán, így keltve olyan hatást, mintha egy festményt vagy más hasonló műkincset adtak volna el. A széthúzás azonban az utóbbi években felütötte a fejét, sok tag (főleg Raekwon és U-God) panaszkodott RZA-ra, hogy túlságosan is egyedül vezeti a groupot, valamint, hogy nem jól kezeli a pénzügyeket. A műfaj viszont még mindig figyel, ha valamelyik tag kiad egy szóló albumot, a feltörekvő MC-knek megtiszteltetés, ha bármelyik tag megáldja őket egy versszakkal, a műfajra gyakorolt hatásuk pedig óriási. A Wu-Tang működésére az volt a jellemző, hogy amikor kiadtak egy közös albumot, akkor nem álltak le, sőt, jöhettek tagok szóló karrierjének kiépítése. Mielőtt piacra dobták volna a következő klán albumot, szinte az összes tag megjelentetett egy szóló albumot, így lovagolva meg a közös album hype-ját. A terv tökéletesen működött, minden tag több szóló lemezt jelentett meg, arról nem is beszélve, hogy van saját divatmárkájuk, videójátékuk, az egész Wu-Tang olyan volt, mint egy jól felépített franchise.

Essen pár szó a tagokról. RZA az egyértelmű vezető, az ő mesteri terve az egész klán megalapítása, ő vázolta fel az üzleti tervet, neki volt egy olyan víziója, amiben mindannyian hittek és amivel meggazdagodtak. Ha ő nincs, nincs klán sem, ez biztos. Szóló karrierjét tekintve akkorát nem szólt, mint más tagok, de nem is csak a zenére koncentrált. A filmekben is megtalálta önmagát, hiszen rendezett saját filmet, rengetegben szerepelt színészként (pl. az Amerikai Gengszter című Denzel Washington filmben), de könyveket is írt. RZA inkább az üzleti zseni szerepét vállalta magára, miközben több dologban is kipróbálta magát.

GZA a klán „nagyöregje”, a bölcs tanító, akinek szavai mindig aranyat érnek. A jelenleg 51 éves GZA már a Wu-Tang előtt is kiadott egy albumot (ahogy RZA is), de azzal még nem futott be. A legmélyebb gondolkodónak tartják számon, akinek 1995-ös, Liquid Swords lemeze önmagában klasszikus.

Inspectah Deck az egyik legalulértékeltebb rapper, aki bármikor elő tud rukkolni egy olyan versszakkal, hogy mindenkit szégyenben hagy. A Wu-Tang Triumph című számában ő nyitja a sort és amit ott elszövegel… Talib Kweli a valaha megírt egyik legjobb versszaknak titulálta. Szóló karrierjében sajnos nem aratott ekkora sikereket, állítólag a teljes első albumát újra kellett venni, amikor beázott RZA alagsora, ahol tárolta a már felvett cuccokat. Mostanában a Czarface nevű csapattal dobja ki a jobbnál jobb albumokat, amiben rajta kívül a 7L & Esoteric duó szerepel. Old school hangzás, pöpec közreműködők és fejcsavaró flow-k.

Raekwon futotta be az egyik legsikeresebb szóló karriert a klánból és az egyik legnagyobb hatása is neki volt. Az Only Built 4 Cuban Linx… albuma egyértelmű klasszikus, amivel konkrétan megteremtette a maffioso rapet. Csillogó öltönyök, Wallabees cipők, drogok, keresztapák. A stílust rengetegen másolták és még Biggie-vel is összepofáztak emiatt – főleg azon, hogy ki találta ki az öltönyös rapet. Raekwon egyedi flowjával rengeteg MC-t ihletett meg és nem csoda, hogy még ma is feltűnik az új arcok lemezein.

Ghostface Killah a krú legtermékenyebb tagja zenei téren: 12 stúdió albumot jelentett meg és emellett még beszállt a klán albumaiba, illetve kollab albumokat is kiadott. A flowja hasonlít egy kicsit Raekwonéra, ami nem csoda, hiszen ketten nagyon közel állnak egymáshoz, közös albumok is van, Ghostface pedig, mint kiemelt vendég szerepel Rae legendás Only Built 4 Cuban Linx… lemezén, így keveredhetett bele a Biggie-vel történő beefbe. Sokáig egy védjeggyé vált arany sast hordott a karján, valamint számos helyen hivatkoznak rá, mint a legjobban öltözött klán tagra.

U-God szóló karrierben korántsem alkotott akkorát, mint a többiek, de a jellegzetes, érces hangjáról mindig meg tudod mondani, hogy mikor szövegel. Ő is felemelte a hangját már RZA ellen, most megjelent új könyvében is ekézi a vezért, de könnyen lehet, hogy csak szenzációhajhászás.

Method Man futotta be a legsikeresebb karriert, a Tical című albuma volt az első szóló album a klánból, amit könnyű volt megjósolni, hiszen a Wu-Tang debütáló lemezén ő kapott egyedül szóló számot. A flowja olyan, mint kés a vajon, szinte eggyé válik az alappal, legyen az full underground vagy EDM-re hajazó. Redmannel közös karriert is épített: 2 közös albumot is megjelentettek, illetve megörvendeztették a füves kultúrát a How High című filmmel is.

Masta Killa a klán legvisszahúzódóbb és legkevésbé ismert tagja, ennek ellenére meg tudja murdelni az alapokat: ez főleg a Da Mystery ofChessboxin című számon bukott ki. Ő még nem is szerepelt a klán debütáló számán, a Protect Ya Necken, mivel esti suliba járt, ahonnan 3 hiányzásból már 3-at ellőtt. GZA unszolta, hogy menjen felvenni a számot, de ő a tanulmányait választotta, ám amikor meghallotta, hogy mit főztek ki a spanok nélküle, félredobta a könyveket a mikrofonért cserébe.

A sort Ol’ Dirty Bastarddel zárjuk, aki tragikus körülmények között hunyt el 2004-ben. A csoport legkülöncebb figurája, aki mezítláb adott interjút Brooklynban vagy épp visszalőtt az őt elfogni akaró rendőrökre. A kedvenc sztorim vele kapcsolatban, hogy a rendőrség még kereste, tehát szökésben volt, amikor a klán már a második albumával turnézott. Az egyik állomáson egy kapucnis, bandanás alak is a színpadon volt, aki miután megragadta a mikrofont azt mondta: „Tegyetek ki az erkélyetekre egy kis csipegetnivalót ODB-nek, mert szabad vagyok, mint a madár!” Ezután lenyomta a Shimmy Shimmy Ya és a Brooklyn Zoo című számát és elmenekült.

Forrás:

A Wu-Tanggel kapcsolatba mindig megy a találgatás, hogy vajon a valaha volt legjobb hip-hop csapatnak számít-e. A legjobb érv emellett az, hogy egy ekkora, 9 fős csapatból kb. 2 kivételével mindenki alkotott valamiben maradandót, ami egyedülálló teljesítmény a hip-hopon belül. A csapatból 3-an, 4-en adtak ki klasszikusnak titulálható albumot, olyan üzleti tervvel rukkoltak elő, ami nem jellemző egy gettóból jövő csapatra, olyan szlenget mutattak, amire mindenki ráharapott. A hatásuk az első pillanattól kezdve érezhető volt és a mai napig tinédzserek szeretik meg miattuk az old school hip-hopot – ahogy ezen sorok írója is. Az csak természetes, hogy a csillaguk már nem úgy ragyog, ahogy tette azt a ’90-es években, de mostanra már inkább a legenda szerepében tetszelegnek és nem az új hangzást hozó fenegyerekekében. A klán a 2000-es évek elejére kopott meg, de szerencsére akkor is feltűnt egy hip-hop csapat, aki tovább öregbítette a New York-i hangzás, általuk berobbantott hírnevét – de azt majd a következő cikkben.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.