Kövess minket

Aztaa

Pharrell Williams: több mint 25 éve változtat bármit és bárkit arannyá

Felejtsd el a Happy-t, a csávó egy zseni!

Megosztva

Forrás:

Pharrell Williams több mint 25 éve van jelen a zeneiparban, azóta pedig a vitrinjébe került 11 Grammy-díj, de Oscarra is már kétszer jelölték a jelenleg 45 éves producert/rappert/ énekest/dalszövegírót/divatdiktátort. Itthon a legtöbben a Happy című gigaslágeréről ismerik, amellyel örökre felkerült a hazai rádióállomások rotációjába, ám ha a cikk végére érünk kiderül, hogy igazából egy olyan korszakos zseniről van szó, aki nemcsak, hogy több zenei műfajban is érdekelt, de túlmutat a karrierje a zenevilágon.

Pharrell Virginia-ból származik, ahol már gyerekkorában beleszeretett a zenébe, hiszen órákig üldögélt a nagynénjével a zenelejátszó előtt és hallgatta a ritmusokat. Zenei karrierje előtt azonban ő is a túlélésre koncentrált és munkát vállalt több McDonald’s-ban is, amelyekben annyira csapnivaló munkaerő volt, hogy állítólag már előre figyelmeztették a környékbeli Mekiket, hogy a srác odaégeti a húst és még a nuggetseket is ellopja. Egy táborban összehaverkodott Chad Hugo-val, akivel megalapították a The Neptunes nevű produceri formációt. 1992-ben egy iskolai ki mit tud? vetélkedőn felfedezte fel őket Teddy Riley, aki olyan sztárokkal dolgozott együtt, mint Usher, Keith Sweat, Bobby Brown vagy épp Michael Jackson. A lehetőség tehát megadatott a srácoknak, akik éltek is vele: Pharrell besegített Riley-nak a Wreckx-N-Effect banda Rump Shaker trackjében.

[vembed youtube=”xdCp_j8Wyuw” ]Ezután beindult a Neptunes szekere és egyre több produceri munkával bízták meg őket – elsősorban a hip-hop körökből. Felkerültek a Blackstreet albumára, Mase-nek is írtak egy alapot, de az igazi áttörés akkor jött el, amikor a Capone-N-Noreaga gengszter hip-hop csapat egyik tagjának, N.O.R.E-nak összekomponálták a Superthug című számot. A trekk felkerült a toplistákra, N.O.R.E. karrierjének legnagyobb slágere lett, a zenevilág pedig megismerhette a Neptunes-hangzást.

[vembed youtube=”b5Y3JeO_p94″ ]A produkcióikban sokat élnek a gépileg előállított, elnyújtott riffekkel, amelyeket előszeretettel tűzdelnek tele szokatlan dob és cin/pergő/clap összeállítással, amelyek összhangja sokszor már-már ritmustalannak hat – erre a legjobb példa a Clipse Grindin’ című száma. Pharrell hangja egy másik előszeretettel használt „hangszer” ezeknél a számoknál, duruzsolása sokszor érződik a produceri munka elemének, mintsem valódi vokálnak – erre a legjobb példa Snoop Dogg Drop It Like It’s Hot című száma.

Miután Pharrell letette a névjegyét a hip-hop műfajában ideje volt rátérni az R’n’B-re is: megismerkedett Kelisszel, akivel olyan jó kapcsolatot sikerült kialakítaniuk, hogy az énekesnő rájuk bízta az egész debütáló albumának az alapjait. Ezután elkezdtek dolgozni Jay-Z-vel, Britney Spearsszel, összehozták Nelly-nek az egyik legnagyobb slágerét, a Hot in Herre-t, segítettek a szintén virginiai Clipse-nek (amiben Pusha T és a testvére, No Malice rappelt) elindítani a karrierjüket, majd később exkluzívan producerelték a kritikus kedvenc , Hell Hath No Fury albumukat, felkerültek a Daft Punk remix albumára (bármennyire is tré lett a fogadtatása), Justin Timberlake debütáló szóló albumán pedig majdnem a számok feléért ők feleltek. Már ez a néhány kiemelés önmagában meg kéne győznie a nyájas olvasót, hogy Pharrell diszkográfiája túlmutat a minyonokon. 2003-ban kijött egy olyan statisztika, miszerint a brit rádiókban pörgő zenék 20 százalékában benne voltak, az amerikai toplistások esetében ugyanez a százalék 43-on volt. Elképesztő.

Pharrell azonban nem akart örökre a színfalak mögött ragadni, ezért megalapította Chad Hugo-val és Shay Haley-vel az N.E.R.D. nevű hip-hop/funk/rock alterbandát, amely 5 stúdió albumot jelentetett meg, 2017-ben a legutóbbit. A fogadtatásuk mérsékelt volt, de tekintve, hogy igen niche műfajról és közönségről van szó, érthető. Ugyanakkor Pharrellék megmutatták, hogy nemcsak a hip-hop és R’n’B létezik számukra, hiszen belefolytak a rockba is és még ott is megsüvegelendőt alkottak. A legnagyobb sikereiket a Rockstar, Lapdance, She Wants to Move és a Rihanna feature-rel ellátott Lemon hozta meg nekik.

[vembed youtube=”qh9WuPzOjlI” ]Ekkora már volt akkora hype Williams körül, hogy bevállalt egy szóló albumot, ez volt a 2006-os In My Mind. Az album felkerült a toplistákra, egészen szép számokat hozott eladásokban, ám az átütő siker elmaradt, így talán érezte a zenész is, hogy erre még nem érett meg teljesen. Folytatta a legkülönbözőbb műfajokban történő közreműködéseket és zenei aláfestések komponálását, amely hozzájuttatta ahhoz, hogy karrierjét egy újabb szintre emelje: jöhetett a mozi. A Gru animációs filmhez készítette a soundtracket a zeneszerző legenda, Hans Zimmerrel. Teljesen meghódította Hollywoodot. Futószalagon gyártotta a slágereket: Blurred Lines, Get Lucky, Lose Yourself to Dance, Happy (karrierjének legnagyobb slágere), Move That Dope és ezek mellett még rengetegen keresték fel, hogy segítsenek neki az albumjaikkal, úgy mint például Kendrick Lamar vagy Azealia Banks. 2014-ben kiadta a második albumát, a Girl-t, amelyet már nagyobb szívvel fogadtak a kritikusok – nem kizárt, hogy azért, mert ezen volt a Happy – és a sokoldalúságát ezen a lemezen is megénekelte számunkra.

Csekklista: hip-hop, R’n’B, rock, pop, filmek. Ideje a divatnak: olyan márkákkal dolgozott/dolgozik együtt, mint az Adidas, G-Star Raw, Chanel, Louis Vuitton. 2005-ben pedig elindította a saját márkáját, a Billionaire Boys Clubot. Az Adidasnál besegített, hogy reneszánszát élje a Superstar, most pedig az NMD, Human Race modelljén dolgoznak vadul.

Forrás:

A művész több, mint 25 éve dolgozza ki a lelkét, ám a fenti írás alapján látszik, hogy ennek meg is van az eredménye. Olyan előadókkal dolgozott együtt, akik meghatározónak számítanak a saját műfajukban, másoknak pedig segített beindítani azt. A munkamániás Pharrell-t gyerekkora óta vonzza a deszkás kultúra – a tesója profi deszkás, őt pedig Skaterboard P-nek is becézik -, amelynek szabad, a rendszernek beintő stílusa ma is meghatározza őt, hozzájárult, hogy ennyire sokszínűre tarkítsa a karrierjét. Az ezredforduló után a legkiemelkedőbb előadók fordultak hozzá slágerekért és ő rendre szállította is azokat. Elmondása szerint ezeket a sikereket csak úgy lehet elérni, ha napi 15-16 órákat dolgozik az ember – ennek ellenére 45 évesen még mindig úgy néz ki, mintha 25 lenne.

Kattints a kommentekért

Írd le a véleményed

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.