Hiphop
Stan Lee és a hip-hop több, mint 25 éves kapcsolata
A Marvel univerzum már a ’90-es években bekerült a rapperek szövegeibe.
November 12-én, 95 éves korában elhunyt a Marvel képregények ősatyja, Stan Lee, aki olyan hősök megalkotásában vette ki a munkák nagy részét, mint a Pókember, az X-Men, a Fantasztikus Négyes, Vasember, Thor, a Fekete Párduc, a Galaxis Őrzői, Daredevil vagy épp a Szellemlovas. Lee igyekezett minden, az ő univerzumában játszódó képregényfilmben egy-egy cameót beiktatni, értekezéseit rendszerint az Excelsior kifejezéssel zárta, a művei pedig az amúgy néhol erőszakos és sok esetben cseppent sem romantikus hip-hop műfajban is gyökeret vertek. Ez elsőre talán furcsának tűnhet, hiszen, míg a képregények éppen a jókra koncentrálnak, hőstetteket és többnyire pozitív végkifejletteket írnak meg, addig bizonyos rapperek gyakran a bűnözést (még ha sokszor megélhetésit is) és az erkölcsileg és morálisan egyaránt megkérdőjelezhető életvitelt szövegelik meg. A két világ ugyanakkor szinte elkerülhetetlenül összefonódott, Stan Lee karakterei már a ’90-es években is többször feltűntek az akkor még periférikusabb műfajnak számító hip-hopban, a 2018-ban megjelent Fekete Párduc soundtrackje pedig már Kendrick Lamar, korunk egyik legnagyobb rapperének keze munkája alapján került kiadásra. Ez magyarázható azzal, hogy a hip-hop az utóbbi években az egyik leghallgatottabb zenei műfaj lett, míg a Marvel filmek rendre szállítják a gigantikusabbnál gigantikusabb mozis bevételeket, de ez a kapcsolat már több évtizede építkezik.
A Marvel, a hip-hop és Stan Lee bölcsője egyazon város, a Nagy Alma, New York, így a kezdeti rokonszenv már adott volt. Stan Lee New York Manhattanében született, a Marvel elődje a Timely Comics volt – szintén New York-i székhellyel -, a hip-hop pedig a Bronx szülötte. A Timely Lee kreatív vezetésével az 1960-as évek elejére Marvel Comics névre váltott és legnagyobb riválisával, a DC-vel szemben nem fikciós városokba (Gotham, Metropolis) helyezte a történéseket, hanem több hősének New Yorkot jelölte meg szülővárosának. Így lehet, hogy a város kerületei visszaköszönnek Amerika Kapitány, Daredevil, Doctor Strange, Pókember vagy Luke Cage kalandjaiban, amelyekkel a keleti parti hip-hop szcéna előadói is könnyen rezonálnak. Ezt a Rock & Roll Halhatatlanok Csarnokába is bekerült New York-i hip-hop banda, a Run DMC, egyik rappere, DMC fogalmazta meg a legjobban: Pókember Queensből való, úgy ahogy én is. Amikor kinyitod azokat a képregényeket látod a Lower East Side-ot, Hell’s Kitchent, Manhattant, a belvárost, a felsővárost, Harlemet… számomra ezek nem kitalációk voltak, hanem nagyon is valóságosak. A talpig Adidas dresszkódot tartó Run DMC rappere a nevének eredetére is rá tudja húzni a képregényes ihletett: A művésznevem kezdőbetűi (DMC) sem a polgári nevemre, Darryl McDanielsre lenne utalás, hanem Devastating Mind Controlra (elsöprő tudat irányítás), én akartam lenni a King of Rock, a Mikrofon Mester – rengeteg becenevem volt, csakúgy, mint a képregény hősöknek. Pókembert is több néven emlegették: Spidey, Wall Crawler, Web Slinger, mint ahogy a rappereknek is több alteregójuk van.
[instagram]BqF3xacHSG2[/instagram]
Stan Lee a képregényeit már nem kizárólag gyereknek írta, hanem olyan iránymutatásokat, tanácsokat, burkolt mondanivalókat adott a komplexen kidolgozott karaktereinek a szájába, amiken az ember idősebb korában, fiatal felnőttként, családosként is el tudod gondolkozni. Az X-Men hősöket megvetik, utálják és félnek tőlük csak azért, mert mutánsok, mások, mint a többi ember. Ez a jelenség akarva, akaratlanul is párhuzamba állítható az egyenlőtlenség és a rasszizmus kérdésével, ami pedig már olyan társadalmi kérdés, amely túlmutat a gyerekeknek szánt rajzokon. Amikor 1968-ban, merényletben végeztek Martin Luther Kinggel, Stan Lee a Marvel Comicsban megjelenő saját rovatában, a Stan’s Soapboxban (Stan kiáltványa) a következő sorokat intézte az olvasóhoz: Mondjuk ki nyíltan: a vakbuzgóság és a rasszizmus a leghalálosabb járványok közé tartoznak, amelyek manapság fertőzik a világunkat. De néhány szupergonosszal ellentétben, őket nem lehet orrba verni vagy lelőni egy lézerfegyverrel. Csak úgy lehet legyőzni, ha leleplezzük őket – rávilágítunk, hogy mennyire gonoszak és alattomosak. Lee már ekkor nagy befolyással és visszhanggal rendelkezett Amerikában, így bátor dolognak számított, hogy ilyen nyíltan kiállt a rasszizmus és a szegregáció ellen. Talán ezért sem csoda, hogy már a ’90-es évek elején meghonosodtak a Marvel utalások a hip-hopban: 1993-ban, a Wu-Tang legelső kislemezének, a Protect Ya Necknek kezdőversszakában Inspectah Deck kijelenti, hogy úgy leng keresztül a városodon, mint a környékbeli Pókember.
[vembed youtube=”HpQmFfdYFzY” ]
A klántagok nem álltak meg itt a hasonlatok dobálásában és Ghostface Killah felvette az alteregói közé Tony Starkot, 1996-os debütáló lemezének a címe pedig Ironman, azaz Vasember lett. A korong Ghostface munkásságának egyik ékköve (ami sok kritikus szerint a legfényesebben ragyog), bonus tracként pedig egy Marvel című tracket is kapunk, de Ghost egész karrierjét végigkíséri a Vasember iránti szenvedélye. Szerepel a 2008-as Vasember film egyik törölt, de DVD-n felfedezhető extra jelenetében, valamint a Slept on Tony című száma elhangzik a filmben.
[vembed youtube=”4TnQPA8eGZs” ]
A Wu arcok közül Method Man előszeretettel hívja magát Johnny Blaze-nek vagy Ghost Ridernek (Szellemlovasnak), amely szintén egy közvetlen Marvel utalás – Meth füves imidzsébe szépen passzol a Blaze/bláz név. Ám, hogy ne csak a klánnal példálózva bizonyítsuk a Marvel és a hip-hop kapcsolatát nézzük meg, hogy Daniel Dumile hogyan alkotta meg a saját művészetét MF Doom név alatt. Doom – bármennyire is paradoxonnak hat – az egyik leghíresebb underground rapper, aki már lassan 30 éve aktívan köpi a rímeket egy maszkon keresztül. A nevét és a védjegyévé vált maszkot Doctor Doomtól, vagyis Fátum doktortól vette a brit gyökerekkel rendelkező MC/producer, a klipjei, album borítói pedig sokszor kapnak képregényes elgondolást.
[vembed youtube=”ewc1hixzYPY” ]
A képregény és hip-hop románcának apropóján rengeteg utalást és képregény témájú zenét, albumot lehetne megemlíteni – pl. a 7L & Esoteric és Inspectah Deck hármasából formálódott Czarface-t -, de a rajzolt hősök és a rapperek világát a legkreatívabban egy philadelphiai szöveggyáros, The Last Emperor rántotta egy kalap alá. A Secret Wars, A Titkos Háború egy mini-képregénysorozat, amely még az 1980-as években jelent meg és egy crossover történet keretein belül egy cselekményszálra fűzi fel az akkori legnépszerűbb Marvel képregényhősöket és gonoszakat. The Last Emperor ehhez hasonló crossovert készített, szintén Secret Wars címmel, amelyben képzeletbeli összecsapást vizionál a hip-hop és a képregény világa között. A két részes, összesítve 15 perces számban többek között a következő harcoknak lehetünk fültanúi: GZA vs. Dr. Strange, Redman vs. Hulk, Busta Rhymes vs. Dr. Octapus, Nas vs. Pókember, Rock-a-fella kiadó vs. Fantasztikus négyes. Egészen különleges élmény azt hallgatni, ahogy az a Das EFX, akik arra építették az imidzsüket, hogy a csatornából jöttek és a szintén hasonló gyökerekkel rendelkező Tini Nindzsa Teknőcök hogyan mérik össze erejüket. A számokban Last Emperor, mint narrátor tűnik fel, valamint a számok elején saját magát jelöli meg a rapperek edzőinek, míg a szuperhősöknek Stan Lee a trénere. A végső megmérettetésnél Biggie-t Buldózerrel (Juggernauttal) állítja szembe – a fizikális hasonlóságok adottak -, míg 2Pacot a Fekete Párduccal, ami azért ironikus, mert Pac nemrég elhunyt édesanyja a Fekete Párducok nevű radikális polgárjogi mozgalom aktív tagja volt.
[vembed youtube=”TuAetZIG0mg” ]
[vembed youtube=”g45FhfuaNpk” ]
A képregények és a rapszakma mára még szorosabbra fűzte a szálakat, elég, ha megnézzük a Netflixes Luke Cage sorozatot, amelynek első évadának összes epizódja egy-egy Gangstarr track után lett elnevezve, míg második szezonjának részei egy-egy Pete Rock & CL Smooth szám címét viselik – a sorozatot mondjuk 2 évad után elkaszálták. Megemlíthetjük még, hogy jött létre a Fekete Párduc film soundtrackje, amelyen Kendrick Lamar, Future, 2 Chainz, The Weeknd, ScHoolboy Q, Travis Scott vagy épp Vince Staples is szerepel, az alapokért pedig többek között, Mike Will Made It, Sounwave, DJ Dahi és BadBadNotGood felel, az októberben kiadott Venom soundtrackjén pedig megtalálhatjuk Eminemet, Pusha T-t és a Run The Jewelst. A kapcsolatban a Marvel is tesz lépéseket, hiszen The Weekndnek egy külön képregényt készítettek, Starboy névvel – a címet az azonos című albuma után kapta. Emellett a legsikeresebb, klasszikus és mérföldkőnek számító hip-hop lemezek borítóit tervezték újra Marvel hősökkel, amelyekből itt és itt tudtok szemezgetni, de lentebb is beszúrtunk néhányat. A hip-hop és a Stan Lee által megálmodott univerzum kapcsolata korántsem ért véget a képregény alkotó halálával, rengeteg izgalmas, kreatív és szórakoztató mű keretein belül fognak még találkozni.